هیوندای سانتافه ( به کره‌ای : 현대 싼타페 ) خودرویی است که از سال 2000 توسط شرکت سازنده کره‌ای هیوندای تولید می‌شود. این یک کراس اوور SUV پنج در است که دارای دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ متحرک است . این نام از شهر سانتافه، نیومکزیکو گرفته شده است و برای مدل سال 2001 به عنوان اولین SUV هیوندای معرفی شد. سانتافه نقطه عطفی در برنامه بازسازی این شرکت در اواخر دهه 1990 بود، زیرا این SUV مورد استقبال خریداران آمریکایی قرار گرفت. بین سال های 2006 تا 2012، سانتافه بین کراس اوور کامپکت کوچکتر توسان و وراکروز بزرگتر قرار گرفت . از سال 2018، بین توسان و پالیسید بزرگتر قرار گرفته است .


نسل سوم سانتافه که در سال 2012 معرفی شد در دو نسخه معمولی (کوتاه) و شاسی بلند توسعه یافته عرضه شد. مدل کوتاه به‌عنوان سانتافه اسپورت در آمریکای شمالی (صندلی‌های سه ردیفه موجود نبود) و به سادگی سانتافه در بازارهای جهانی فروخته می‌شد (صندلی‌های سه ردیف استاندارد یا اختیاری بودند)، در حالی که مدل شاسی بلند طولانی نامیده می‌شود. سانتافه در ایالات متحده، سانتافه XL در کانادا و به نام هیوندای مکسکروز در کره جنوبی.

 

هیوندای سانتافه 2001 (بریتانیا)

سانتافه در اولین سال تولید خود با یکی از دو ترکیب موتور و گیربکس عرضه شد. در آمریکای شمالی، یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری کم مصرف،  تجهیزات استاندارد بود و می‌توان آن را با موتور 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک جفت کرد. یک موتور 2656 سی سی (2.656 لیتر؛ 162.1 مکعب) دلتا V6 قدرت بیشتری نسبت به چهار سیلندر ارائه می کرد اما فقط با خودکار در دسترس بود . دیفرانسیل جلو استاندارد (با کنترل کشش اختیاری با V6 ) و 4WD اختیاری بود. یک موتور توربو دیزل 2.0 لیتری Common Rail (CRTD) در خارج از ایالات متحده عرضه شد. سانتا فس استرالیایی در نوامبر 2000 با تنها یک انتخاب موتور/گیربکس – یک موتور 2.7 لیتری V6 متصل به یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به فروش رفت . 4WD استاندارد بود. یک 4 سیلندر 2.4 لیتری ارزانتر چند ماه بعد در سال 2001 به این مجموعه پیوست، اما تنها با گیربکس دستی در دسترس بود.

2002 

سانتافه با تنها یک تغییر جزئی وارد دومین سال خود شد که شامل قرار دادن نشان V6 در مکانی بالاتر در درب صندوق عقب بود. در فوریه 2002، دریچه ها و دکمه های داشبورد وسط تغییر شکل دادند. ساعت از محل قبلی خود در مجموعه نور نقشه بالای سر به داشبورد مرکزی منتقل شد، که آن نیز تغییر شکل داده شد. تقاضا برای سانتافه همچنان رو به افزایش بود اما مالکان تغییرات متعددی را برای هیوندای پیشنهاد کرده بودند.

اواسط سال 2002

در یک تغییر نادر مدل در اواسط سال، هیوندای ظرفیت مخزن سوخت را از 64 به 71  لیتر افزایش داد (14.1 به 15.6  مگاپیکسل ، 16.9 به 18.8  گالری آمریکا ) و آپشن سانروف در می 2002 اضافه شد. در همان زمان، درب داخلی کرومی اضافه شد. دستگیره ها جایگزین دستگیره های خاکستری مات شدند و درب شیفتر کرومی در مدل های مجهز به اتوماتیک جایگزین تریم دروازه نقره ای مات شد. تعداد کمی از مدل‌ها هنگامی که دو بار از طریق ریموت قفل می‌شدند، ویژگی صدای زنگ تایید کارخانه را دریافت کردند، اما تا زمانی که مدل 2003 شروع به تولید کرد، به ندرت مجهز بودند.

2003 

در سال 2003، هیوندای به برخی از شکایات و پیشنهادات مشتریان پاسخ داد، از جمله این که کاپوت از پایه و پایه گاز استفاده نمی کرد، چراغی در محفظه دستکش نبود و خود خودرو قدرت کافی نداشت. در سال 2003، هیوندای موتور 3.5 لیتری V6 را علاوه بر دو موتور گازسوز دیگر در آمریکای شمالی معرفی کرد. موتور بزرگتر با یک سیستم چهار چرخ محرک کنترل شده توسط کامپیوتر و یک اتوماتیک 5 سرعته بر اساس استاندارد 4 سرعته عرضه شد. یک سیستم صوتی با کارایی بالا Monsoon به صورت استاندارد در مدل GLS سطح متوسط و با یک سی دی تعویض 6 دیسکی در سطح بالای LX عرضه شد. تکمیل تغییرات در مدل 2003، توقف تولید بسیار نامحبوب Pine Green بود که در برخی محافل مالک لقب “Yucky Green” را به خود اختصاص داده است. در استرالیا، سانتافه چهار سیلندر در سال 2003 به دلیل فروش کند کنار گذاشته شد و تنها مدل 2.7 لیتری V6 اتوماتیک باقی ماند.

2004 

هیوندای در سال 2004 با تغییرات بسیار جزئی به رکوردهای فروش خود با سانتافه ادامه داد. کنترل‌های تهویه مطبوع دستی در GL پایه و GLS خط میانی بسیار کمی اصلاح شدند. تأیید ورود بدون کلید کنترل از راه دور، هنگامی که دکمه «LOCK» روی کنترل از راه دور دو بار فشار داده شد، به حالت استاندارد تبدیل شد.

اواسط سال 2004

در اواسط سال، آنتن AM / FM از روی شیشه در شیشه سمت راننده عقب به یک آنتن لاستیکی سه اینچی (76 میلی متری) در مرکز سقف درست بالای درب عقب منتقل شد.

2005

2005–2006 هیوندای سانتافه (ایالات متحده)

سانتافه آخرین فیس لیفت خود را برای سال 2005 دریافت کرد. تغییراتی در جلوپنجره، چراغ های عقب، سپر عقب، و خوشه ابزار داخلی ایجاد شد. دسته ابزار با سرعت سنج 140 مایل در ساعت (225 کیلومتر در ساعت) دوباره طراحی شد (مدل های قبلی فقط 130 مایل در ساعت را نشان می دادند) و یک شیار بلیط عوارض با طراحی بهتر در آفتابگیر راننده. هر دوی آفتاب‌گیرها پسوندهایی دریافت کرده‌اند تا هنگام ورود از بغل، بهتر بتوان خورشید را مسدود کرد. پایگاه سانتافه در آن زمان متوقف شد و راه را برای توسان باز کرد.

در استرالیا، تمام مدل ها از سال 2005 به بعد سپرهای رنگ بدنه (رنگ شده) دریافت کردند. رنگ “Sandstone” به نفع رنگ کمی متفاوت به نام “Mocha Frost” متوقف شد. تریم GL مانند موتور چهار سیلندر و گیربکس 5 سرعته دستی مربوطه حذف شد. موتور 2.7 لیتری V6 وظیفه موتور پایه را بر عهده گرفت. یک قطع کننده کیسه هوای سرنشین که از باز شدن کیسه هوا در صورت خالی بودن صندلی (یا توسط یک فرد کوچک) نیز اضافه شده است. یک کمربند ایمنی 3 نقطه ای نیز به جایگاه صندلی عقب وسط اضافه شد. عملکرد تقویم که در کنسول بالای سر قرار داشت حذف شد و یک قطب نما جای آن را گرفت.

2006 

سال آخر این سانتافه شاهد تغییرات کمی بود. دو رنگ برای سال 2006 متوقف شد، مرلوت و کانیون قرمز. رنگ کمیاب، سبز زمردی تیره، در اواسط سال معرفی شد. در هیچ بروشور فروش ظاهر نمی شد و فقط می توانست توسط یک نمایندگی سفارش داده شود. سطح تریم LX به “Limited” تغییر نام داد و نشان مربوط به درب عقب را دریافت کرد، اولین مورد برای سانتافه در هر سطح تریم. اولین مورد دیگر، در دسترس بودن طرح رنگ تک رنگ بود که از روکش خاکستری متضاد که قبلا استاندارد بود، فاصله گرفت. گزینه تک رنگ فقط در لیمیتد در رنگ مشکی موجود بود. در مجموع، این گزینه‌ها 1900 دلار قیمت داشتند که قیمت کل درخواستی سانتافه را به نزدیک به 30000 دلار رساند.

در اروپا ، مدل جدید سانتافه در آوریل به عنوان یک مدل 2006 عرضه شد که یک موتور 2.2 لیتری دیزلی جدید و 2.7 لیتری V6 بنزینی به روز شده را ارائه می کرد .

هاوتای 

نوشتار اصلی: هاوتای شنگدافی

هاوتای سانتافه (چین)

بخشی از سرمایه گذاری مشترک با هیوندای موتورز که در سال 2002 آغاز شد، یک شرکت چینی به نام هاوتای موتور ، نسل اول سانتافه را تولید کرد. [9] در حالی که مدل‌های مارک هیوندای را برای فروش در بازار چین ساخت،  یکی از نسخه‌هایی که با نام تجاری خود در سال 2009 عرضه شد، سانتافه C9 بود. با استفاده از یک موتور 1.8 لیتری توربوشارژ چهار خطی که از Rover خریداری شده بود ، در نظر گرفته شده بود که قیمت آن با تخفیف قابل توجهی برای کسانی که نام هیوندای را دارند، داشته باشد. 

هیوندای در سال 2010 به همکاری خود با هاوتای پایان داد و تولید آن در سال 2015 به پایان رسید. 

لوازم یدکی مزداب یدک

لوازم یدکی حاجی پور

فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو، لوازم یدکی پیکان ،لوازم یدکی نیسان ، لوازم یدکی پراید، لوازم یدکی نیسان پیکاپ، لوازم یدکی مزدا، لوازم یدکی زانتیا